Białostocka
Dolnośląska
Gdańska
Kielecka
Krakowska
Kujawsko-Pomorska
Lubelska
Łódzka
Mazowiecka
Opolska
Podkarpacka
Stołeczna
Śląska
Warmińsko-Mazurska
Wielkopolska
Zachodniopomorska
Ziemi Lubuskiej
Schronisko Głodówka

files/zhp.pl/tpl/img/menu_sep.png

files/instruktor.zhp.pl/tpl/1procent.zhp.png

Kwiecień 2009


Od 30 kwietnia do 8 maja w Senacie RP prezentowana jest wystawa "Harcerski szlak niepodległości - Wołyń". Wystawę została przygotowana przez Hufiec ZHP Zgierz, Chorągiew Łódzką ZHP oraz Muzeum Miasta Zgierz.

Ekspozycję wspólnie otworzyli Krzysztof Kwiatkowski Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, Jolanta Chełmińska Wojewoda Łódzki i hm. Małgorzata Sinica Naczelnik ZHP. W inauguracji wystawy uczestniczyło również 50 dzieci ze szkół podstawowych z Wołynia przebywających w Polsce na zaproszenie Hufca ZHP Zgierz.

Wystawa pokazuje działalność zgierskich harcerzy, którzy od 10 lat odbudowują i porządkują cmentarze legionistów Marszałka Józefa Piłsudskiego na Wołyniu. Prezentowana jest w czasie przypadającego 2 maja Dnia Polonii i Polaków za Granicą oraz organizowanego 3 maja Dnia Otwartego w Parlamencie.

phm. Adam Zawadzki

rzecznik prasowy ZHP
Przypominamy, że nieubłaganie zbliża się zakończenie możliwości rejestracji na III Ogólnopolski Zlot Drużynowych!
IIIOZD jest częścią Zlotu Kadry ZHP, więc możecie zebrać wszystkich instruktorów hufca i każdy znajdzie coś dla siebie.

Czemu macie siedzieć w domu i stracić okazję do przeżycia prawdziwie harcerskiej przygody w elitarnej grupie najważniejszych instruktorów naszego Związku - drużynowych. Granatowy sznur to nie tylko obowiązki, to także przywileje. A ZLOT DRUŻYNOWYCH to jeden z nich.

Nie będzie ani chwili, aby się nudzić! W programie organizatorzy przewidują wiele atrakcji, m.in. zajęcia rozwijające pasje i zainteresowania, całodzienna gra wyczynowa dla chętnych, koncerty, kabareton, konferencje, letnie kino i teatr i wiele, wiele innych.

Czytaj więcej: http://zlotdruzynowych.zhp.pl/

phm. Magdalena Suchan
Członek Komendy IIIOZD

Po przeanalizowaniu stanu przygotowań do udziału polskiego kontyngentu w Zlocie RoverWay Główna Kwatera ZHP podjęła decyzję o odwołaniu komendanta kontyngentu phm Łukasza Czokajło oraz całej komendy kontyngentu.

W obecnej sytuacji GK ZHP podjęła decyzję o znalezieniu środków, które pozwolą na zwrot całości wpłat dokonanych przez uczestników. Niestety omawiany zwrot środków nie odbędzie się od ręki - GK ZHP zmuszona będzie do pozyskania dodatkowych środków po potrąceniu przez islandzkich organizatorów części wpłat uczestników oraz w wyniku straty na różnicach kursowych euro-złoty.

Zwroty dokonane zostaną w ratach, których kalendarz GK ZHP poda do 5 maja.

hm. Rafał Bednarczyk
komisarz zagraniczny ZHP

Z głębokim żalem zawiadamiam,że 10 kwietnia odszedł na wieczną wartę hm.Eugeniusz Janc instruktor Wydziału Seniorów i Starszyzny Harcerskiej GK ZHP.


Urodził się 8 grudnia 1929 roku w Warszawie. Absolwent Politechniki Warszawskiej – Wydziału Gospodarki Wodnej. Zapalony harcerz, były drużynowy 40 WDH "Czarna". W okresie okupacji hitlerowskiej, w latach 1942-1945 członek Szarych Szeregów Proporca "Victoria" we Włochach. W latach 1957 – 1959 Komendant Hufca ZHP Warszawa - Włochy. Od 1993 do kwietnia 2009 roku Komendant Kręgu Seniorów i Starszyzny Harcerskiej we Włochach. Od 2006 roku członek Wydziału Seniorów i Starszyzny Harcerskiej Głównej Kwatery ZHP. Odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym i Złotym Krzyżem za Zasługi, Złotym Krzyżem Zasługi dla ZHP z Rozetą i Mieczami, Krzyżem Armii Krajowej, Medalem za Zasługi dla Warszawy.

Odszedł przyjaciel, który potrafił swoją osobowością być wzorem dla wielu pokoleń młodzieży harcerskiej i instruktorskiej.

* * *

Wydział Seniorów i Starszyzny Harcerskiej GK ZHP zaprasza Kręgi Seniorów i Starszyzny Harcerskiej z całego kraju, a szczególnie z rejonu Warszawy, do udziału w uroczystościach pogrzebowych, które odbędą się w dniu 23 kwietnia 2009 roku o godz.11.00 w Kościele Miłosierdzia Bożego ulica Ateńska 12 w Warszawie. Po mszy świętej pożegnanie przy grobie rodzinnym na Cmentarzu Bródzieńskim kwatera 63 rząd I grób 29.

Cześć Jego Pamięci!

hm. Zbigniew Południkiewicz

Kierownik Wydziału Seniorów i Starszyzny GK ZHP

2009-04-15 08:54
19-23 sierpnia 2009. Letnia Akcja Szkoleniowa to kształceniowa przygoda przygotowana dla kadry poziomu hufców i chorągwi, zarówno tej doświadczonej, jak i do tej, która dopiero planuje przeszkolenie do funkcji.

Na stronie www.las.zhp.pl ruszyły zapisy na warsztaty. Jeśli już wiesz, na którym warsztacie Ci zależy, nie czekaj ze zgłoszeniem. Liczba miejsc na każdym warsztacie jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Nie zwlekaj - wejdź w LAS, wyślij zgłoszenie!

Lista kilkudziesięciu warsztatów doskonalących, tematy wieczornych dyskusji, szczegóły Zlotu Harcmistrzów "Mistrzowskie Harce" oraz wiele innych informacji dostępnych jest na stronie www.las.zhp.pl.


Serdecznie zapraszam!
Czuwaj!

hm. Jolanta Kreczmańska
komendantka LAS
Na początku kwietnia zakończył się pierwszy etap prac nad projektem nowego Statutu ZHP. Projekt został przygotowany przez zespół składający się z członków komisji statutowo-regulaminowej Rady Naczelnej oraz przedstawicieli Głównej Kwatery, Centralnej Komisji Rewizyjnej i Naczelnego Sądu Harcerskiego ZHP. Dokument został przesłany do wszystkich władz naczelnych oraz do wszystkich chorągwi. Uruchomiony został również serwis internetowy www.statut.zhp.pl, z którego można pobrać projekt, a także wątek na forum.zhp.pl.

Zgodnie z uchwałą nr 39/XXXV Rady Naczelnej ZHP z dnia 8 marca 2009 r. w sprawie trybu i harmonogramu prac nad projektem Statutu ZHP, do dnia 24 maja 2009 r. winny odbyć się w chorągwiach instruktorskie zbiórki konsultacyjne. Swoje opinie mają wyrazić również władze naczelne ZHP.


hm. Rafał M. Socha
Przewodniczący komisji statutowo-regulaminowej
Rady Naczelnej ZHP
Serdecznie zapraszamy 16-17 maja na szkolenie w zakresie Promocji i PR. Warsztaty odbędą się w Warszawie w GK ZHP na ul.Konopnickiej 6.

Rozpoczęcie szkolenia - 16 maja - godz. 11.00
Zakończenie szkolenia - 17 maja - godz. 13.00

Uczestnicy: osoby zajmujące się promocją w chorągwiach i hufcach. Rzecznicy prasowi. Liczba miejsc ograniczona.

Szef szkolenia: hm. Jolanta Kreczmańska – w Głównej Kwaterze ZHP odpowiedzialna za pracę z kadrą i kształcenie, ZOKK, absolwentka Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i szkoły reklamy. Od 15 lat odpowiedzialna za promocję i PR w wielooddziałowej dziś firmie handlowej. Poszczególne bloki warsztatów zostaną poprowadzone przez doświadczonych specjalistów zawodowo zajmujących się promocją i zagadnieniami PR.

O warsztatach:
Warsztaty będą zawierały podstawy niezbędne do budowania skutecznej promocji i efektywnego PR.
Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie:
- znał zasady konstruowania dobrego przekazu promocyjnego
- znał zasady kreacji w promocji
- umiał stworzyć materiał promocyjny dla konkretnej grupy odbiorców
- wiedział jak pracować z mediami

W ramach warsztatów uczestnicy wypracują propozycję podstawowego przekazu dotyczącego ZHP i wskazówki do korzystania z niego oraz roboczą wersję materiałów dla rodziców, dzieci i mediów. Dodatkowo wezmą udział
w ćwiczeniach pozwalających im na doskonalenie umiejętności praktycznych.

Każdy uczestnik otrzyma podwójne (zewnętrzne i wewnętrzne) zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w szkoleniu. Po zakończeniu szkolenia prowadzonego przez CSI chętni będą mogli wziąć udział w bezpłatnym szkoleniu prowadzonym przez UPC Polska.

"Akademia e-Seniora" (nauka obsługi komputera przez seniorów w wieku 50+) oraz "Akademia e-Bezpieczeństwa" (dotycząca bezpieczeństwa w sieci). Główną wartością tego dodatkowego warsztatu będzie uzyskanie nie tylko wiedzy potwierdzonej certyfikatem ale również doskonałego narzędzia do pracy z dziećmi, ich rodzicami, dziadkami, a także harcerskimi seniorami. Kursy i warsztaty z obu programów komendy harcerskie będą mogły prowadzić w pracowniach komputerowych UPC. Szkolenie to organizuje Wydział Promocji GK ZHP. Będzie ono trwało 5 godzin.
W ankiecie zgłoszeniowej proszę zaznaczyć potwierdzenie udziału w szkoleniu.

Sprawy Organizacyjne:

Nocleg w GK. Zapewniamy:
• materace
• dostęp do prysznica
• wyżywienie: obiady zamówimy a śniadanie i kolację przygotujemy sami (zapewniamy prowiant)
• Prosimy zabrać śpiwory
• W miarę możliwości prosimy o zabranie laptopów i zaznaczenie takiej możliwości w ankiecie zgłoszeniowej.
Koszt szkolenia: 50 zł.
Uczestnicy z chorągwi, które mają opłacone na bieżąco składki członkowskie płacą 40 zł.
Wpłat prosimy dokonywać na konto GK ZHP 14 2030 0045 1110 0000 0100 1960 w terminie do 8 maja

Termin nadsyłania zgłoszeń: 8 maja
Ankieta zgłoszeniowa dostępna na stronie www.ksztalcenie.zhp.pl
Dojazd do GK ZHP, ul. M. Konopnickiej 6
Tramwajem
Z Dworca Centralnego każdym tramwajem w kierunku PRAGA wysiadamy na przystanku Muzeum Narodowe i potem ok. 10 minut pieszo w kierunku Placu Trzech Krzyży. GK to szary budynek za hotelem Sheraton.

Autobusem
Z Dworca Centralnego wyjść przejściem podziemnym na ul. E Plater i tam na przystanku po str. Złotych Tarasów wsiąść w autobus 105 - autobus kończy trasę na Placu Trzech Krzyży stamtąd to już 3 minutki do GK (szary budynek za hotelem Sheraton)

hm. Jolanta Kreczmańska
członkini GK ZHP d.s kształcenia i pracy z kadrą
Studencki Krąg Instruktorski im. Tony’ego Halika przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu zaprasza 25 kwietnia na konferencję "Wychowanie duchowe i religijne w ZHP"

Będzie to wspaniała okazja, by zdiagnozować kondycję duchowości w harcerstwie i wędrownictwie oraz porównać realizację wychowania duchowego w szkole i w ZHP. Podczas konferencji będzie można wysłuchać referatów oraz zastanowić się nad wartościami harcerskimi, ideą duchowości oraz etyką katolicką. Prelegentami bedą:
- phm. Rafał Ćwikowski, członek Zespołu Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Dolnośląskiej oraz Głównej Kwatery
- ks. pwd. mgr Józef Nowakowski, prałat, kapelan Hufca ZHP Toruń,
- ks. pwd. dr Marcin Staniszewski, wicerektor WSD w Toruniu
- Adrian Stelmaszyk, student IV roku filozofii na UMK
- phm. Paweł Chmielewski, instruktor Wydziału Programowego GK ZHP
Uczestnicy wraz z prelegentami w panelach dyskusyjnych spróbują zastanowić się nad definicją duchowości, korzyściami wynikającymi z wychowania duchowego oraz znaczenia ekumenizmu dla instruktorów i ich podoopiecznych. Udział w konferencji jest bezpłatny po wcześniejszym potwierdzeniu przybycia.

Honorowy Patronat nad konferencją objeli: biskup Diecezji Toruńskiej ks. Andrzej Suski; Prezydent Miasta Torunia Pan Michał Zaleski oraz Rektor Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika prof. dr hab. Andrzej Radzimiński

Koordynator konferencji:
pwd. Anna Kasprowicz HR
Konferencja.ZHP-2009@wp.pl
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie na komendanta i komendę polskiego kontyngentu na najważniejszą zagraniczną imprezę roku 2011 - Światowe Jamboree Skautowe w Szwecji.

Na zgłoszenia kandydatów i koncepcji czekamy do 10 maja 2009.


Kryteria wyboru komendanta polskiego kontyngentu:

- czynny instruktor, prowadzi drużynę, szczep lub zespół na poziomie hufca, chorągwi lub GK ZHP lub prowadził taki zespol w przeszłości, a obecnie działa aktywnie w takim zespole (pozytywna opinia szefa zespołu)
- minimum otwarta próba na stopień harcmistrza
- ma zaliczoną służbę instruktorską za ostatni rok harcerski
- był komendantem obozu samodzielnego (zna praktykę formalności obozowych)
- ma praktyczne doświadczenie w organizowaniu harcerskich wyjazdów zagranicznych
- może "wykazać się" udziałem lub pracą przy przygotowaniach międzynarodowych zlotów skautowych poza granicami Polski lub polskiej reprezentacji na takie zloty (najlepiej na Światowe Jamboree)
- znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym sprawną komunikację
- akceptacja komendanta chorągwi i pełnomocnika KCh ds. zagranicznych
- biegle obsługuje komputer
- ma bieżący dostęp do internetu
- przedstawił projekt przygotowania polskiego kontyngentu na Jamboree 2011 wraz z planem finansowania kontyngentu
- zaproponował zespół instruktorski stanowiący propozycję komendy kontyngentu wraz z okresleniem podzialu obowiazkow miedzy czlonkami proponowanej komendy
- pomyślnie wypełnił zadania z rozmowy kwalifikacyjnej

Dodatkowe:
- komunikatywny (otwarty na innych)
- zaradny
- przedsiębiorczy
- dobrze zorganizowany - posiada umiejętności organizacyjne
- dodatkowe uprawnienia państwowe i związkowe

W ramach pełnienia funkcji Komendanta Kontyngentu oferujemy:
- umowę wolontariacką z GK ZHP
- wsparcie Wydziału Zagranicznego GK ZHP
- możliwość zdobycia unikalnego doświadczenia w prowadzeniu dużych międzynarodowych projektów      - możliwość zrealizowania swojego autorskiego pomysłu przygotowania kontyngentu
- pokrycie kosztów wpisowego i podróży na Jamboree

Kryteria wyboru członka komendy polskiego kontyngentu:

- czynny instruktor, prowadzi drużynę, szczep lub zespół na poziomie hufca, chorągwi lub GK ZHP lub obecnie działa aktywnie w takim zespole (pozytywna opinia szefa zespołu)
- minimum otwarta próba na stopień podharcmistrza
- ma zaliczoną służbę instruktorską za ostatni rok harcerski
- był członkiem komendy obozu samodzielnego (zna praktykę formalności obozowych)
- ma praktyczne doświadczenie w organizowaniu harcerskich wyjazdów zagranicznych
- znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym sprawną komunikację
- akceptacja komendanta chorągwi i pełnomocnika KCh ds. zagranicznych
- biegle obsługuje komputer
- ma bieżący dostęp do internetu
- opracował część projektu przygotowania polskiego kontyngentu na Jamboree 2011 wraz z planem finansowania kontyngentu
- pomyślnie wypełnił zadania z rozmowy kwalifikacyjnej

Dodatkowe:
- komunikatywny (otwarty na innych)
- zaradny
- przedsiębiorczy
- dobrze zorganizowany - posiada umiejętności organizacyjne
- dodatkowe uprawnienia państwowe i związkowe

W ramach pełnienia funkcji członka komendy kontyngentu oferujemy:
- umowę wolontariacką z GK ZHP
- wsparcie Wydziału Zagranicznego GK ZHP
- możliwość zdobycia unikalnego doświadczenia w prowadzeniu dużych międzynarodowych projektów
- możliwość zrealizowania swojego autorskiego pomysłu przygotowania kontyngentu

Zgłoszenia wraz z harcerskim CV, akceptacją komendanta chorągwi i pełnomocnika KCh ds. zagranicznych oraz projektem przygotowania kontyngentu wraz z planem finansowania kontyngentu proszę przesyłać do 10 maja br. na adres e-mailowy komisarza zagranicznego ZHP: rafal.bednarczyk@zhp.pl

hm. Rafał Bednarczyk
komisarz zagraniczny ZHP
2009-04-08 00:02
W tym miejscu znajduje się wykaz zlotów, których organizatorzy, niezależnie od umieszczenia informacji w Internecie, przekazali je także w inny sposób do Wydziału Zagranicznego GK ZHP.

Po wybraniu zlotu radzimy w pierwszej kolejności skontaktować się z organizatorami i upewnić się, czy są jeszcze wolne miejsca – zwłaszcza tam, gdzie oficjalny termin zgłoszeń już minął lub gdy należy się zgłaszać „jak najszybciej”.

Jeśli to tylko możliwe, prosimy kontaktować się z organizatorami zlotów bezpośrednio. Kopia korespondencji do pełnomocnika KCh ds. zagranicznych i/lub Wydziału Zagranicznego GK na etapie pierwszych uzgodnień może pomóc w szybkim zweryfikowaniu nadawcy, co czasem ułatwia i przyspiesza kontakt z gospodarzami zlotu. Natomiast na etapie zatwierdzenia obozu zagranicznego pozytywna opinia pełnomocnika KCh ds. zagranicznych jest niezbędna.

Uwaga: przez koszt należy rozumieć wysokość opłaty za udział w zlocie. Aby zorganizować obóz zagraniczny, należy oczywiście uwzględnić w budżecie koszty transportu, ubezpieczenia, dodatkowego zwiedzania, kieszonkowego – zależnie od planów i możliwości drużyny.

W przypadku pytań proszę o kontakt z Wydziałem Zagranicznym:

hm. Ewa Lachiewicz-Walińska
tel. 0-22 339 06 39
wza@zhp.pl
Rok 2009 jest w naszej organizacji Rokiem Braterstwa. Jest do właściwy moment na wspólne zastanowienie się nad naszą przynależnością do narodu polskiego oraz na zwrócenie uwagi wszystkich Polaków na to jak ważna jest tożsamość narodowa.  W dziale przedsiewziecia programowe 2009 zamieszczone zostały materiały, które mogą pomóc w wam w przygotowaniach do tegorocznego święta flagi
2009-04-03 02:03
Nie wyobrażam sobie, Druhno Drużynowa i Druhu Drużynowy, aby zabrakło Ciebie na zlocie, Twojego namiestnictwa, Twoich znajomych i przyjaciół z granatowymi sznurami.

Nie wahaj się więc, przeczytaj, co trzeba zrobić, aby być na zlocie i zacznij działać! 
Formularz rejestracji na zlot
https://zd.zhp.pl
W dniach 19-23 sierpnia 2009 roku drużynowi z całej Polski spotkają się, aby wspólnie przeżyć najwspanialszą przygodę nadchodzącego lata, razem uczyć się, bawić, pokonywać własne słabości i, co najważniejsze, pokazać sobie, innym i światu prawdziwe BRATERSTWO.

Nie wyobrażam sobie, Druhno Drużynowa i Druhu Drużynowy, aby zabrakło Ciebie na zlocie, Twojego namiestnictwa, Twoich znajomych i przyjaciół z granatowymi sznurami.

Nie wahaj się więc, przeczytaj, co trzeba zrobić, aby być na zlocie i zacznij działać!  

Twoja strona:  zlotdruzynowych.zhp.pl

Komenda III OZD
2009-04-03 02:01
Odbędzie się on w dniach 19 – 23 sierpnia 2009 r. w Małeczu.
Zapraszamy na niego drużynowych oraz wszystkich instruktorów. 
A co się będzie działo? 
To czas na zdobywanie wiedzy i motywacji: wspaniały klimat, ludzie myślący w podobny sposób, warsztaty prowadzone przez profesjonalistów - zarówno instruktorów harcerskich, jak i osoby spoza organizacji. 
Gry wyczynowe, ogniska, koncerty...

Już dziś zajrzyj na:
Zlot Drużynowych
LAS
Zlot Harcmistrzów
Dom Spotkań z Historią w Warszawie zaprasza na pokaz spektaklu i filmu o Janie Rodowiczu Anodzie.

Dlaczego, (1990, 27 min.), reż. Tomasz Rostworowski 
Pseudonim Anoda, (2007, 65 min.), reż. Paweł Mosakowski 

28 marca 2009 (sobota), godz. 12.00, ul. Karowa 20 - WSTĘP WOLNY

W styczniu tego roku minęła 60 rocznica śmierci Jana Rodowicza-Anody. W dniu, w którym w Warszawie odbywają się ogólnopolskie rajdy harcerskie Arsenał i Meksyk; zapraszamy na spotkanie poświęcone jednemu z bohaterów Kamieni na szaniec. W programie pokaz filmu dokumentalnegoDlaczego zrealizowanego w 1990 roku przez Tomasza Rostworowskiego oraz spektakl Sceny Faktu Teatru Telewizji Pseudonim Anoda z 2007 roku w reżyserii Pawła Mossakowskiego. 

Jan Rodowicz - Anoda był synem profesora Politechniki Warszawskiej i siostry gen. Władysława Bortnowskiego. Uczęszczał do Państwowego Gimnazjum im. Stefana Batorego, należał do 23 Warszawskiej Drużyny Harcerskiej, słynnej Pomarańczarni. W czasie okupacji brał udział w akcjach małego sabotażu, jako członek Grup Szturmowych Szarych Szeregów uczestniczył w wielu akcjach bojowych m.in. pod Arsenałem, Celestynowem, Sieczychami, Milanówkiem, Pogorzelą, Wilanowem. 

Był żołnierzem ZWZ-AK, w czasie powstania walczył w szeregach Batalionu Zośka. Kilkakrotnie ranny za okazane męstwo otrzymał Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militarii i dwukrotnie Krzyż Walecznych. Został ewakuowany pontonem przez Wisłę przez żołnierzy 1 Armii Wojska Polskiego. Po długim leczeniu jesienią 1945 roku podjął studia na Politechnice Warszawskiej. Angażował się w pomoc byłym żołnierzom Batalionu Zośka i tworzenie Archiwum Batalionu. 24 grudnia 1948 roku został aresztowany przez UB, zmarł podczas brutalnego śledztwa 7 stycznia 1949 r. W sierpniu 1991 roku podjęto śledztwo w sprawie wyjaśnienia przyczyn Jego śmierci, które ostatecznie umorzono wobec niemożności podania przyczyny zgonu. Podczas uroczystości obchodów 64. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego Prezydent RP Lech Kaczyński odznaczył pośmiertnie Jana Rodowicza Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski. 

Rajd Arsenał organizuje Hufiec ZHP Mokotów im. Szarych Szeregów, 
Rajd Meksyk organizuje Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej. 

hm. Emilia Kulczyk 
kierownik Wydziału Programowego GK ZHP
"Godzina dla Ziemi" (Earth Hour) to ogólnoświatowa inicjatywa zorganizowana przez międzynarodową organizacje ekologiczną WWF po to, by przeciwstawić się największemu zagrożeniu dla naszej planety: zmianom klimatu. Na całym globie o jednej godzinie wyłączymy światła w naszych domach, firmach i budynkach publicznych. Zgasną iluminacje spektakularnych miejsc, m.in. Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, Koloseum w Rzymie, Opera w Sydney czy Most Golden Gate w San Francisco.

W tym roku "Godzina dla Ziemi" wybije 28 marca 2009 r. o godz. 20.30 naszego czasu.

Tegoroczna akcja ma szczególne znaczenie. Już w grudniu w Kopenhadze powinno zostać podpisane międzynarodowe porozumienie, które określi, jak państwa będą współdziałać po 2012 roku, aby ratować klimat. Jeśli politykom nie uda się tego uzgodnić, dotychczasowe wysiłki na rzecz ratowania klimatu zostaną zaprzepaszczone. Wkroczymy w 2012 rok bez nowych zobowiązań, a stare do tej pory wygasną. To już ostatni dzwonek! Wyłączenie świateł na jedną godzinę przez ludzi na całym świecie będzie najgłośniejszym apelem do polityków o porozumienie i podjęcie wspólnych działań, aby zatrzymać globalne ocieplenie.

Liczymy, że do akcji przyłączy się miliard ludzi. Dołącz do nas! Zarejestruj się http://wwf.pl/godzinadlaziemi/przylacz_sie.htm i daj znać światu, że 28 marca o 20.30 także i Ty zgasisz światło.

W akcję włączają się osoby prywatne, firmy, instytucje, a także władze miast. W którym polskim mieście zgaśnie najwięcej świateł? Czy to będzie Wasze miasto? Zaglądajcie na stronę aktualności - na bieżąco będziemy informować o każdym kolejnym zgłoszeniu. Po akcji opublikujemy podsumowanie. Sprawdzicie, gdzie zgasło najwięcej budynków i z jakiego miasta pochodziła największa liczba zarejestrowanych uczestników.


hm. Emilia Kulczyk
kierownik Wydziału Programowego GK ZHP
W dniach 20-22 marca w Załęczu Wielkim odbyło się Forum Programowe ZHP - zbiórka instruktorów odpowiedzialnych za budowanie programu na różnych poziomach organizacji - od drużynowych, przez programowców hufców, chorągwi oraz instruktorów GK ZHP. W Forum uczestniczyło 72 instruktorów z  całej Polski.  

Pierwsza część spotkania poświęcona była budowaniu programu w ZHP.
Rozpoczęliśmy od prostego RPG, w którym programowcom hufców i choragwi przyszło się zmierzyć z trudnym zadaniem wczucia się w zadanie drużynowego, który musi napisać program swojej drużyny. Uczestnicy zostali podzieleni na 3 grupy, z których każda otrzymała charakterystykę zastępów i poszczególnych harcerzy istniejącej drużyny, a dodatkowo otrzymali informację, że zaraz mają ich odwiedzić trzej kandydaci na harcerzy zainteresowani wstąpieniem do tej drużyny. Zadanie grupy było nielatwe: dowiedzieć się podczas maksymalnie trzech krótkich spotkań jak najwięcej o nowych harcerzach tak, aby tworzony program trafiał w oczekiwania zarówno obecnych harcerzy drużyny, jak i trójki nowych. Zadanie nie okazało się ani łatwe, ani jednoznaczne, ale stanowiło dobry wstęp do zastanowienia się, jak hufce wspieraja drużynowego w tym nieławtym zadaniu, którego podejmuje się on na początku każdego roku harcerskiego. Na koniec instruktorzy odgrywający rolę nowych harcerzy udzielili tworzącym program drużyny informacji zwrotnej: czy jako harcerz chiałbym być w drużynie o takim programie.

Następnie grupy omówiły mechanizm tworzenia programu na 3 kolejnych poziomach: hufca, chorągwi i GK ZHP spotykając się kolejno z instruktorami reprezentującymi te poziomy. Zebraliśmy obserwacje jak w tej chwili w naszych hufcach wygląda wsparcie drużynowego w tworzeniu przez niego programu drużyny - wnioski nie były niestety krzepiące: w większości hufców programy się składa i nic z tego dalej dla drużynowego nie wynika, niektóre hufce zapewniają pomoc w ocenie gotowego programu przez zespół programowy bądź namiestnika, jednak właściwie poza nielicznymi wyjątkami brak było systematycznej pracy z drużynowym w czasie tworzenia, realizowania i oceny programu śródrocznego drużyny i programu na obóz.

Pierwsza z grup stworzyła koncepcyjny model programu w ZHP:
  • program drużyny tworzony jako wynik analizy potrzeb i oczekiwań harcerzy konkretnej unikalnej drużyny. Taka analiza potrzeb tworzona w formie charakterystki harcerzy i zastepów przez drużynowego i radę drużyny
  • działania programowe hufca jako wynik analizy programów drużyn i wspierania ich potrzeb + wynik obserwacji środowiska działania hufca, inspiracji strategią miasta, powiatu, czy problemami osiedla, co znajdowałoby swój wynik w kampaniach spolecznych prowadzonych przez hufiec
  • działania programowe choragwi jako wynik analizy działań programowych hufców i wspierania ich potrzeb + wynik obserwacji regionu działania chorągwi, inspiracji strategią województwa, sejmiku wojewódzkiego, opracowań regionalnych, co znajdowałoby swój wynik w kampaniach spolecznych prowadzonych przez chorągiew
  • działania programowe GK ZHP jako wynik analizy działań programowych chorągwi i wspierania ich potrzeb + wynik obserwacji strategicznych działań rządu i poszczególnych ministerstw, badań społecznych, ważnych rocznic historycznych i propozycji WOSM i WAGGGS, co znajdowałoby swój wynik w inspiracjach programowych ZHP kierowanych do chorągwi i hufców
Druga grupa doszła do wniosków podobnych jak grupa pierwsza jednocześnie podkreślając rolę motywowania drużynowego w formie prowadzonego w hufcu współzawodnictwa / kategoryzacji.

Natomiast trzecia grupa proponowała model odwrotny w stosunku do propozycji grupy 1 i 2, proponując określanie wytycznych dla drużynowego tworzonych w hufcu zanim drużynowy rozpocznie pracę z programem oraz podkreślała, że należy zapewnić drużynowemu szeroki wybór inspiracji od ogólnych haseł po szczegółowe propozycje. 

Niektórzy próbowali również godzić "ogień" z "wodą" łącząc propozycję wszystkich grup razem i podkreślając, że obecny system budowania programu jest dobry, należy tylko bardziej skrupulatnie dbać o poziom jego realizacji na wszystkich szczeblach ZHP. 

Następnie GK ZHP przedstawiła propozycje prac nad odświeżeniem programu w ZHP, w której istotnym elementem jest wspołpraca z Regionem Europejskim WOSM. Do oceny stanu programu w ZHP zamierzamy użyć narzędzia pod nazwa RAP (skrót od Renewed Approach to Programme),
które stworzył Region Europejski WOSM. Zgodnie z umową jaką GK ZHP zawarła z przewodniczacym Komitetu Europejskiego WOSM region przeszkoli pierwszą grupę programowców-trenerów ZHP reprezentujących wszystkie choragwie ZHP z zakresu stosowania RAP i ta grupa dalej przeszkoli kolejnych programowców we wszystkich choragwiach i jak największej ilosci hufcow.
To da nam możliwość rozpoczęcia prac nad oceną programu w usystematyzowany sposób przypominający swoim podejściem prace nad strategią ZHP tak, aby pierwsze podsumowania miały miejsce w ramach dyskusji przedzjazdowej w hufcach, nastepnie na zjeździe ZHP w grudniu, kończąc propozycjami ewentualnych zmian na Zjeździe Programowym ZHP.
W prezentacji komisarza zagranicznego ZHP  hm. Rafała Bednarczyka omówiono poszczególne fazy wdrażania RAP.

Dalsze spotkania i rozmowy poświęcone były konkretnym zadaniom programowym, które czekają nas w najbliższych miesiącach i latach - zaprezentowano projekt "Nasza-trasa", koncepcję obchodów 600-lecia Bitwy pod Grunwaldem w ZHP oraz rozmawiano o zbliżającym się 100-leciu harcerstwa. Chorągwie mogły zaprezentować swój dorobek i propozycje dla innych środowisk. Na zakończenie dnia, tradycyjnie odbyło się ognisko,  podczas którego, pod wodzą druha skarbnika ZHP  phm. Zbigniewa Popowskiego śpiewaliśmy do późnej nocy.  

Ważnym punktem sobotniego programu Forum była prezentacja Elektronicznego Systemu Harcerskich Danych, w której hm. Jacek Kaflowski pokazywał jak system może być przydatny w pracy programowej ZHP.

Niedzielne przedpołudnie poświęcone było zlotom:
Zastępca Naczelnika ZHP  hm. Krzysztof Budziński zaprezentował koncepcję organizacji i programu Zlotu ZHP w 2010 w Krakowie, długo dyskutowano nad propozycją żywienia drużyn zlotowych, Zlotowi Kadry ZHP - czyli III Ogólnopolskiemu Zlotowi DrużynowychLAS i Zlotowi Harcmistrzów, jak również: Zlotowi ZHP w Krakowie oraz Zlotom Grunwaldzkim. Przedstawiono koncepcje i pomysły,  dyskutowano nad szczegółowymi zagadnieniami największych imprez harcerskiego lata. 
Na zakończenie pwd. Robert Majer zaprezentował niezwykle użyteczne możliwości poczty w domenie zhp.net.pl


hm. Emilia Kulczyk-Prus
członek GK ds programu
„Rocznica tej Akcji będzie świętem braterstwa harcerskiego” – hm. Jan Rossman w liście do Matki Alka, rok 1945. 
Państwowe muzeum archeologiczne - Gospodarz Arsenału, 
Rada Programowa konkursu Arsenał Warszawa
pod patronatem Pani Prezydent Miasta Stołecznego - Hanny Gronkiewicz Waltz
zapraszają 
na uroczysty wieczór arsenałowy - kominek harcerski dnia 26 marca 2009 o godz. 18.30 
(po Mszy świętej w Katedrze Polowej i Apelu pod Arsenałem) 
w Sali Odczytowej Arsenału (ul. Długa 52, wejście od Ogrodu Krasińskich, parter)

Wśród gości honorowych będą
Żołnierze Harcerskiego Batalionu Armii Krajowej – „Zośka” 

Kominek prowadzą
Członkowie Rady Programowej Arsenału Warszawa: 
- Barbara Wachowicz – autorka cyklu książek „Wierna rzeka harcerstwa” poświęconego Druhowi Aleksandrowi Kamińskiemu i Bohaterom „Kamieni na szaniec” oraz Batalionowi „Zośka”
-hm. Krzysztof Jakubiec z Łódzkiej Chorągwi ZHP im. Aleksandra Kamińskiego – twórca Ogólnopolskiego Arsenału Pamięci, opiekun Szarych Szeregów i 44 ŁDH im. Janka Bytnara – Rudego 

Udział biorą:
Studenci Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej:
Kamil Dominiak, Mateusz Lisiecki, Przemysław Wyszyński 
Młodzież z Liceum im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego  
Pieśń harcerską przywoła Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Związku Harcerstwa Polskiego „Gawęda” pod kierownictwem hm. Andrzeja Kieruzalskiego 

„Wzywamy Was, Harcerze Szarych Szeregów, którzy stoczyliście bohaterską walkę pod murami Warszawskiego Arsenału dnia 26 marca 1943 roku, walkę która uświadomiła wszystkim Polakom, że "Jeszcze nie zginęła” – z Apelu Hufca ZHP Mokotów im. Szarych Szeregów, organizatora Rajdu Arsenał od 1968 r.

Podczas wieczoru przypisanego pamięci Wielkiej Trójki z „Kamieni na szaniec” wspominać będziemy także naszego Druha i Przyjaciela – Stanisława Sieradzkiego – Śwista, którego hm. Krzysztof Jakubiec żegnał słowy: .„Setki zbiórek, ognisk i spotkań jak Polska długa i szeroka, to Twój Staszku, Siew! Młodzi, dla których każde spotkanie z Tobą było przeżyciem i życiowym drogowskazem – to Plon!”.

CZUWAMY NA SZAŃCACH!

hm. Emilia Kulczyk
kierownik Wydziału Programowego GK ZHP
W miniony weekend odbyły się Warsztaty Akademickie w Lublinie. Przez trzy dni 60 akademików uczyło się efektywnie pracować w kręgach akademickich. 

W dniach 13-15 marca Lublin stał się miastem akademików. Dzięki wysiłkowi Harcerskiego Kręgu Akademickiego „Żywioły” z Lublina, Zespołowi Harcerstwa Akademickiego oraz zaprzyjaźnionych instruktorów- wykładowców akademicy zapoznali się z zagadnieniami takimi jak: sztuka motywacji; praca ze stopniami i próbami wędrowniczymi; kształtowanie wizerunku ruchu akademickiego i harcerskiego; rozwijanie swojej duchowości; przygotowanie do normalnego życia (w tym umiejętności budowania relacji z drugą osobą oraz problemu seksualności i przyzwoitości); propozycji programowych ośrodków harcerskich i skautowych; oraz wielu, wielu innych. Impreza stała na wysokim poziomie i każdy z uczestników wyniósł z zajęć wiele nowych i ciekawych pomysłów, a przede wszystkim naładował swoje „harcerskie baterie” do dalszej pracy na rzecz Związku Harcerstwa Polskiego. Prócz zajęć odbył się również bieg nocny (ze zwiedzaniem) po Lublinie, msza harcerska oraz nadanie naramienników wędrowniczych, złożenie Przyrzeczenia Harcerskiego i odebranie Zobowiązania Instruktorskiego.

Warsztaty były  2-stopniowe; podzielone według stopnia zaangażowania w działalność kręgu.

I stopień skierowany był do wszystkich studiujących harcerzy. Dzięki zajęciom zapoznali się oni ze specyfiką działalności kręgów akademickich oraz udoskonalili pracę z metodyką wędrowniczą.

II stopień przeznaczony był dla studiujących instruktorów i harcerzy, którzy działają w kręgu akademickim na funkcji lub przygotowują się do jej objęcia.

Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy.

Warsztaty zaliczam do udanych, ponieważ przekazaliśmy akademikom wiele cennych wiadomości, które będą mogli wykorzystać w swojej działalności harcerskiej” powiedziała phm. Lucyna Osińska HR; komendantka tegorocznych Warsztatów.

W 2010 Warsztaty odbędą się w Warszawie. 

Informacje o Harcerskim Kręgu Akademickim „Żywioły”

Działamy od 2006 roku w Hufcu ZHP Lublin oraz dodatkowo od 2007 roku przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Na KUL-u funkcjonujemy w ramach Harcerskiego Koła Akademickiego „Żywioły”, w którym równolegle działa Krąg Harcerstwa Starszego „Żywioły” ZHR, z którym współdziałamy.  Zrzeszamy harcerzy – studentów, którzy opuszczając swoje macierzyste środowiska wyjechali na studia do Lublina. Część z nas nadal kontynuuje działalność w swoich drużynach, szczepach, czy hufcach działając dodatkowo w kręgu. Są wśród nas studenci z różnych uczelni i różnych kierunków studiów, co pozwala stworzyć wspaniałą mieszankę niezwykłych osobowości o różnych zainteresowaniach. Tym co nas łączy jest oczywiście HARCERSTWO i chęć dalszego rozwoju na tej płaszczyźnie.

Informacje o Kręgach Akademickich:

Harcerski Krąg Akademicki to jednostka ZHP skupiająca studiujących harcerzy, którzy mają zbyt daleko, by działać w swoich macierzystych jednostkach. W chwili obecnej jest 17 kręgów akademickich w całej Polsce (głównie przy największych uczelniach). Głównym zadaniem kręgów jest przygotowanie akademików do dalszej pracy na rzecz Związku Harcerstwa Polskiego i do bycia odpowiedzialnym i świadomym obywatelem.

Informacje o Akademikach:

Akademik to studiujący instruktor, harcerz lub kandydat na harcerza, odznaczający się otwartym umysłem oraz potrzebą pozytywnego działania. Akademik świadomie realizuje swoje życiowe cele oraz pełni odpowiednie dlań role społeczne, potrafi wykorzystać nabyte wcześniej umiejętności oraz wiedzę, a także przekazywać je innym. Bliskie są mu ideały harcerskiego braterstwa oraz społecznej odpowiedzialności. Akademik nie boi się wyzwań, twórczo rozwiązuje napotykane przeszkody, jest konsekwentny w pracy nad sobą. Znakiem rozpoznawczym akademików są towarzyszące podejmowanym przez nich działaniom: kreatywność, solidność oraz entuzjazm.  
 
 
Szef Zespołu Harcerstwa Akademickiego
phm. Maciej Czechowski
Mail: gajusz83@o2.pl; akademicy@zhp.pl 

Komendant warsztatów
phm. Lucyna Osińska
Mail: l.osinska@wp.pl
14 marca odbedzie się tradycyjne spotkanie w rocznicę śmierci  dh. prof. hm. Aleksandra Kamińskiego
 
W programie spotkania przewidziane są:
  • 12.00 - Msza św. w intencji dh Kamyka i harcerzy w Kościele św. Jakuba ul Grójecka 38 ( pl. Narutowicza), Warszawa Ochota.
  • 15.00 – Uroczysty apel przy mogile Aleksandra Kamińskiego  na Cmentarzu  Komunalnym Wojskowym na Powązkach
  • 16.30 – Kominek „Kamyk wiecznie żywy” - LXIV ul Elbląska 51 Warszawa (a nie jak wcześniej podaliśmy w siedzibie Chorągwi Stołecznej ZHP ul. Piaskowa 4 - miejsce uległo zmianie z przyczyn organizacyjnych)
hm. Emilia Kulczyk
kierownik Wydziału Programowego GK ZHP
2009-04-01 21:54
Zbliża się Forum Programowe ZHP. Odbędzie się ono w dniach 20-22 marca 2009 r. w Załęczu Wielkim.

Serdecznie zapraszamy na nie wszystkie te osoby, które na co dzień pracują z programem w hufcach oraz chorągwiach, a w szczególności z-ców komendantów chorągwi ds. programowych, szefów referatów i zespołów programowych chorągwi, z-ców komendantów hufców ds. programowych, jak również namiestników w hufcach.

Głównym celem forum ma być rozpoczęcie usystematyzowanej dyskusji dotyczącej miejsca powstawania programu w naszej organizacji, wsparcia drużynowego w tworzeniu programu drużyny lub gromady oraz tego co i jak należy zrobić, by zachować jedność programową ZHP.

Forum będzie też okazją do zapoznania się z dobrymi i złymi przykładami tworzenia programu przez organizacje skautowe oraz propozycją oparcia działań związanych z rozwojem organizacji na szukaniu źródeł i inspiracji programu ZHP na następne 20 lat.

Mamy nadzieję, że również pozostałe tematy poruszane podczas Forum będą stanowić dla was odpowiedź na inne aktualne problemy, jakie spotykacie na co dzień w pracy programowca.

Chcielibyśmy też, aby podczas Forum poruszone zostało kilka dyżurnych problemów programowych naszej organizacji: jak odnowić program, czym jest program w organizacji, a także program na harcerskich zlotach, rola autorytetu na wszystkich szczeblach naszej organizacji itp.

Równocześnie z Forum odbywać się będzie w Załęczu Giełda Baz Obozowych, jest to więc również doskonały moment, by podzielić się z innymi swoimi osiągnięciami. Zachęcamy Was do przywiezienia płyt CD z Waszymi pomysłami obozowymi, programami, zdobnictwem czy pionierką. Wspólnie stworzymy stronę –  nasze pole wymiany doświadczeń przed HAL 2009.

Na zgłoszenia czekamy do dnia 16 marca 2009 pod adresem program@zhp.pl

Do zobaczenia w Załęczu
 
hm. Małgorzata Sinica
Naczelnik ZHP

2009-04-01 21:28
Na łamach harcerskiej strony i prasy pragnę serdecznie zachęcić wszystkich harcerzy i instruktorów do wzięcia udziału w tym ciekawym programie Skautowych Inspiracji. Czas ten przecież nie musi być dla nas czasem straconym. My harcerze, nawykli przecież  do miłego spędzania czasu przy kominku wiemy, że można  go spędzić z rodziną lub przyjaciółmi w formie nastrojowego wieczoru  rozświetlonego światłem świec, bądź po prostu wybrać się na dłuższy spacer. 
O akcji można poinformować rodzinę, przyjaciół i sąsiadów. Ten niewielki gest ma ogromne znaczenie!! Każdy z nas może okazać BRATERSTWO  Ziemi i przyłączyć się do tej kampanii. Wystarczy, że dnia 28 marca 2009 roku o godzinie 20.30 wyłączymy na godzinę światło lub wygasimy nasze komputery  w swoim mieszkaniu by pomóc wołającej o pomoc  Planecie. Pamiętać należy, iż szkodząc Ziemi, szkodzimy samym sobie.


"Godzina dla Ziemi" (Earth Hour) to ogólnoświatowa inicjatywa realizująca Milenijne Cele Rozwoju ONZ której organizatorem jest Międzynarodowa Organizacja Ekologiczna WWF (Word Wildlife Fund). W akcję tę włączył się także WOSM (Światowa Organizacja Skautów i Skautek), którą poparło CUW (Concordia University Wisconsin). Uczestnictwo w niej potwierdziło już prawie 700 miast w 78 krajach. Celem akcji jest przeciwstawienie się największemu, cywilizacyjnemu zagrożeniu jakim jest ciągła zmiana klimatu. W dniu 28 marca 2009roku, o godzinie 20.30, zgasną światła w domach, firmach, instytucjach pożytku publicznego i placówkach oświaty. Jedna wspólna kampania łącząca ludzi na całym świecie, przyczyni się do zmniejszenia emisji świetlnej w ciągu tej jednej godziny. Nie jest to z pewnością coś, co w jednej godzinie uratuje naszą planetę, ale na pewno jest to krok ku lepszej przyszłości. 

W ubiegłym roku akcja cieszyła się wielką aprobatą wielu ludzi na świecie, dlatego organizatorzy liczą w tym roku na jeszcze większe poparcie. Wówczas do akcji włączyły się miasta na całym świecie, a światła zgasły wśród ogólnie znanych obiektów takich jak wodospad Niagara, więzienie Alcatras, Sears Tower w Chicago, Koloseum w Rzymie, Seoul Tower (najwyższy budek w północno wschodniej Azji), Opera w Sidney oraz Most Golden Gate w San Francisco.

Ja ,czynnie działająca harcerka, podjęłam się zadania, rozpowszechnienia tego programu wśród mieszkańców i władz mojego miasta Bielska- Białej. Zdając sobie bowiem sprawę z zagrożenia, jakie ludzkość sama sobie „zgotowała”, służę braterską pomocą  i jednoczę się w tej szczytnej akcji, której przebieg nie wymaga wielkiego wysiłku, a włączyć się w nią może, każdy z nas. 
W swoją działalność zaangażowałam biuro euro deputowanej Małgorzaty Handzlik, Radio Bielsko, lokalną prasę i telewizję, OKO (Ośrodek Kreatywności Obywatelskiej), oraz władze sąsiednich gmin. Spotkałam się z dużym zaangażowaniem i chęcią współpracy, dlatego podjęte przeze mnie działania przebiegały bardzo sprawnie. Chcąc bowiem zachęcić do udziału w akcji bielszczan, musiałam zasięgnąć pomocy instytucji, które pomogą mi w dotarciu do ogółu mieszkańców.

 

Więcej informacji na temat tego programu można znaleźć na oficjalnej stroniehttp://wwf.pl/godzinadlaziemi/pl


 W ramach próby na naramiennik wędrowniczy
 opracowała sam. Anna Dziak
 Hufiec Beskidzki ZHP


"Przyjaźń nie jest czymś spontanicznym, automatycznym, jest natomiast owocem obopólnej zgody, decyzji, życiowej postawy, otwartości. Nie staje się, ani nie pozostaje przyjaciółmi przez przypadek. Prawdziwa harmonia jest najpiękniejszym darem wierności prawdzie, uczciwości, sprawiedliwości; jest zawsze zaskoczeniem i zadziwieniem. Tak jak światło gwiazd nie pojawia się jedynie wtedy, kiedy się je dostrzega i nie znika, gdy zostało dostrzeżone."
                                      Dalmazio Mangillo    


W Roku Braterstwa z okazji Dnia Myśli Braterskiej życzę pogody ducha, wytrwałości w stawianiu czoła wyzwaniom. By harcerska przygoda była źródłem radości, wędrówką ku szczęściu i przyjaciołom, na których zawsze można liczyć.

hm. Małgorzata Sinica
Naczelnik ZHP